Nasib: Melayu Pulau Pinang


Lim Guan Eng: Ketua Menteri

Lim Guan Eng pernah ditanya oleh wartawan, "Kenapakah Melayu Pulau Pinang mundur dan apakah pendekatan saudara bagi memajukan mereka?"
Sindiran Sebuah Blog Umno

Jawapan Lim Guan Eng cukup ringkas, berkesan dan amat berbisa; Katanya, Melayu Pulau Pinang mundur disebabkan oleh maksiat. Maksiat dari segi arak, judi, dadah dan hiburan yang melampau - hedonisme. Macam mana Melayu Pulau Pinang hendak maju kalau setiap hari mereka berjudi, hisap dadah, masuk ke disko setiap malam dan mabuk-mabuk sampai ke pagi?
Acara di Pesta Pulau Pinang

Oleh sebab itu langkah pertama yang akan dibuat oleh oleh kerajaannya ialah bukan dengan menghukum kesalahan maksiat tersebut, tetapi mengajak mereka agar kembali kepada Islam.

"Justeru saya mengalakkan perkembangan agama Islam dan meluaskan majlis-majlis ilmu di seluruh Pulau Pinang dan kerajaan negeri akan membantu segala program tersebut baik dari segi wang ringgit mahu pun ternaga. Mereka itu perlu diperkenalkan kepada agama Islam semula sebab selama ini sebahagian daripada mereka telah lama menjauhi agama Islam sehingga mereka tersesat...sehinggakan tidak mengenal malam ataupun siang."

Melayu yang ketinggalan dari arus pembangunan

Inilah komen semasa mula-mula Lim Guan Eng menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang. Inilah cerita daripada adik angkat aku yang jadi wartawan Utusan Malaysia, tetapi dia tidak tulis kenyataan tersebut dalam akhbar berkenaan; sebagaimana kita semua sedia maklum apakah kesudahannya?

(Nota:  Pertama sekali LGE menaikkan elauns guru KAFA hampir sekali ganda - RM750).

Cetusan: Hafszack Zacharyah facebook