Cubaan Menipu Allah dgn Perbankan Islam!


Kembali kepada fakta dan sistem inilah yang didakwa ulama-ulama bahawa 'perbankan Islam' sebagai bukan riba, tetapi perniagaan yang disukai oleh Allah swt. Ini kerana mereka tidak mengenakan faedah, tetapi melibatkan harga jualan rumah daripada bank kepada pembeli (peminjam). Apakah pendapat ramai tentang hal ini? Adakah ia riba? Pada dasarnya, ini adalah riba dan tiada bezanya dengan pengajaran dari cerita larangan menangkap ikan pada hari Sabtu.

Maksudnya:
“…Dan bertanyalah kepada mereka (wahai Muhammad) mengenai (penduduk) bandar yang letaknya di tepi laut, semasa mereka melanggar larangan pada hari Sabtu, ketika datang kepada mereka pada hari Sabtu itu ikan-ikan (yang menjadi cubaan kepada) mereka, yang kelihatan timbul di muka air; sedang pada hari-hari lain, ikan-ikan itu tidak pula datang kepada mereka. Demikianlah kami menguji mereka (dengan cubaan itu) kerana mereka sentiasa berlaku fasik…”;  - surah Al-A’raaf:163

Perbuatan ulama hari ini membenarkan riba (yang diberi nama ‘perbankan Islam’) telah digambarkan dalam surah Al-A’raaf ini. Kisahnya di mana terdapat suatu kampung orang-orang Yahudi yang dilarang menangkap ikan pada hari Sabtu. Namun di bawah taqdir Allah ikan-ikan itu hanya muncul ke permukaan air laut di hari Sabtu, sedangkan di hari-hari lainnya ikan tidak muncul.

Maka apa yang dilakukan warga kampung tersebut? Mereka telah meletakkan pukat ikan di malam Sabtu; di mana pada hari Sabtu mereka menyaksikan ikan-ikan tersebut masuk ke dalam pukat yang telah mereka pasang. Kemudian apabila tiba hari Ahad mereka pun menarik pukat tadi sebelum ikan-ikan tersebut sempat keluar semula darinya.

Oleh itu adakah mereka dikira menangkap ikan pada hari Sabtu? Mereka menyatakan larangan Allah ialah menangkap ikan dan mereka hanya mengepung tetapi tidak menangkapnya. Mereka ini cuba mempermainkan Allah swt, maka Allah jadikan mereka monyet dan khinzir.

Itulah mereka yang sebenarnya, dan kini siapakah yang dipermainkan?

Apakah pula pengajarannya kepada sistem perbankan Islam pada hari ini? Tiada bezanya. Mereka ini telah menyatakan bahawa larangan Allah ialah hutang dengan riba, maka mereka berniaga dengan hutang yang bercampur riba (kononnya perniagaan) dan menyatakannya ia bukan riba. Sistem bank konvensional dan sistem perbankan Islam adalah sistem yang sama, hakikatnya ia menjalankan transaksi yang semata-mata untuk memberi hutang dan mendapatkan keuntungan melalui 'tambahan' (riba) daripada perniagaannya memberi hutang.

Perbezaannya sistem perbankan Islam sekadar menukarkan 'nama' kepada Islam dan jual-beli. Orang buta pun boleh mengenali tipu daya ini (yang tidak bertuhankan nafsu), dan maka itu terdapat hadis yang mengatakan akan datang suatu masa mereka menghalalkan riba dengan jual beli. Kehidupan ini sangat singkat dan kita lihat sahaja nanti siapakah yang akan dipermainkan, sama ada mereka atau Allah swt?

Ahli-ahli politik dan para peniaga mengambil kesempatan dari sensitiviti umat Islam di Malaysia berkenaan halal dan haram untuk meraih keuntungan.

Asalnya sistem perbankan di Malaysia berasal dari perbankan konvensional, kemudian kapitalis telah menggaji para ilmuwan yang paling top dalam pendidikan syariah di Malaysia untuk melabelkan semula produk-produk perbankan konvensional dalam bahasa Arab. Kemudiannya dengan menggunakan legal tricks dan disokong oleh hujah-hujah bersandarkan al Quran dan Sunnah untuk menyokong produk perbankan Islam tersebut - walaupun sudah amat terang dan bersuluh bahawa produk-produk tersebut adalah haram kerana riba 'melalui pintu belakang'.

Mana-mana pun individu yang dibayar dengan gaji yang terlalu mahal dan sangat untung akan sanggup menggunakan segala kepakaran untuk mengerah sepenuh tenaga dan kudrat bagi mempertahankan produk-produk yang telah dihalalkan itu!

Bagi mana-mana individu yang tersilap mengambil di antara produk ini adalah sangat tidak bernasib baik kerana terpaksa menghadapi;

i)  Bank – tuan punya produk ini.

ii)  Peguam – balaci yang dibayar untuk berlawan bagi pihak bank.

iii)  Bank Negara - yang mempertahankan produk ini untuk menarik pelaburan luar seperti produk sukuk yang bernilai berbilion-bilion dolar.

iv)  Ulamak ekonomi – yang dibayar oleh bank untuk menyokong dan memancung mana-mana pihak yang cuba untuk menafikan atau memangkah produk-produk ini.

** Mengikut teori konspirasi, Abraham Lincoln dan J.F. Kennedy juga dibunuh kerana riba oleh puak-puak Yahudi!

"Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dan tinggalkanlah (jangan menuntut saki baki riba (yang masih ada pada orang yang berhutang) itu, jika benar kamu orang-orang yang beriman. Oleh itu, kalau kamu tidak juga melakukan (perintah mengenai larangan riba itu), maka ketahuilah kamu: akan adanya peperangan dari Allah dan RasulNya, (akibatnya kamu tidak menemui selamat)."  -  surah Al-Baqarah: 278-9


Si hodoh yang mahal harganya... @ RM13juta!

Ada pembesar di sebuah negeri miliki DUA buah model ini


Allah tetap melancarkan perang terhadap pengamal riba, iaitu puak Yahudi.

Selepas kewafatan Nabi Sulaiman a.s. Bani Israel yang ingkar (iaitu kaum Yahudi) telah mengubahsuai kandungan kitab Taurat mengikut kesesuaian mereka. Salah satunya adalah berkaitan dengan riba. Mereka mengatakan adalah haram pinjam duit dengan riba kepada Yahudi lain namun halal meminjamkan duit kepada orang bukan Yahudi dengan mengenakan riba. (Deuteronomy 23:20-21). Maka riba menjadi semakin berleluasa.

Maka Allah swt menghantarkan puak Babylon di bawah perintah maharaja Nebuchadnezzar menyerang dan memusnahkan Baitulmuqaddis serta menjadikan penduduknya hamba abdi dan dibawa ke Babylon sebagai hamba kerahan.

"Dan Kami menyatakan kepada Bani Israil dalam kitab itu: “Sesungguhnya kamu melakukan kerosakan di bumi (Palestin) dua kali, dan sesungguhnya kamu akan berlaku sombong angkuh dengan melampau. Maka apabila sampai masa janji (membalas kederhakaan kamu) kali yang pertama dari dua (kederhakaan) itu, Kami datangkan kepada kamu hamba-hamba Kami yang kuat gagah dan amat ganas serangannya lalu mereka menjelajah di segala ceruk rantau (membunuh dan membinasakan kamu); dan (sebenarnya peristiwa itu) adalah satu janji yang tetap berlaku."  -  Surah Al-Isra 4-5

Kali kedua Yahudi juga diserang kerana membunuh Nabi Zakaria, Nabi Yahya dan Nabi Isa (namun Nabi Isa diselamatkan dan diangkat ke sisi Allah swt) dan juga kembali mengamalkan riba serta pernah memerangi Nabi Isa kerana baginda melarang riba. Puak Yahudi di Baitulmuqaddis diserang oleh Rom di bawah perintah Maharaja Titus The Great di mana Baitulmuqaddis telah dijadikan padang jarak padang terkukur,sehingga tinggal cuma satu dinding yang mana menjadi ratapan puak yahudi sekarang. Dinding ratapan, waliling wall. Rakyatnya disiksa dan dibunuh tanpa belas kasihan.

Mereka itu dibunuh kerana menentang sistem kewangan berasakan riba oleh federal reserve bank yang dikuasai Yahudi, zionist dan freemason.

"Jika kamu berbuat kebaikan, (maka faedah) kebaikan yang kamu lakukan adalah untuk diri kamu; dan jika kamu berbuat kejahatan, maka (kesannya yang buruk) berbalik kepada diri kamu juga. Oleh itu, apabila sampai masa janji (membalas perbuatan derhaka kamu) kali kedua, (Kami datangkan musuh-musuh kamu) untuk memuramkan muka kamu (dengan penghinaan dan keganasannya); dan untuk memasuki masjid (Baitulmaqdis) sebagaimana mereka telah memasukinya pada kali yang pertama; dan untuk menghancurkan apa sahaja yang mereka telah kuasai, dengan sehancur-hancurnya."  -  surah Al-Isra 7

Perlu diingat, urusniaga Islam ada 'akad dan ini hanya sah jika dilakukan di antara sesama muslim. Soalnya, bank-bank di Malaysia yang dipunyai oleh bukan Islam senang-senang sahaja mempamerkan produk Islam, kononnya. Contohnya, Hong Leong Islamic Bank, atau Standard Chartered Islamic Bank dsb.

Soalnya, apa yang cerdik-pandai Islam di Malaysia ini dok buat? Di mana suara sang mufti?




** Disesuaikan daripada tulisan tempayan (TKO)
Nota:  Akan menyusul sejarah perbankan Islam di Mesir, kemudian ke Pakistan dan Australia.